El Catalan Butterfly Monitoring Scheme (abreviat CBMS; www.catalanbms.org) es va iniciar l'any 1994 amb el suport del Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya. El projecte de xarxa d'estudi de les poblacions de papallones a Catalunya, inspirat en una experiència britànica prèvia, disposa de més de cent estaciones de seguiment que suposen un nombre quasi equivalent de persones compromeses amb el projecte.

1- La tècnica del CBMS consisteix a fer recomptes visuals d'exemplars adults de papallones diürnes en trams de dos-quatre quilòmetres i a 5 metres de distància màxima de l'observador. Ocasionalment es capturen exemplars per identificar l'espècie. El vent i la temperatura ambiental compten.

2- El nombre i l'espècie de les papallones detectades és la base del full d'observacions. Guies d'identificació i revistes de formació contribueixen a millorar la qualitat de les dades.

3- Col·lecció d'espècies de papallones comunes en el transecte de Margalef de Monstsant (Priorat).